26 Ağustos 2015 Çarşamba

Japonca öğrenme uygulamaları

Eğer akıllı telefonunuz varsa kesinlikle Japonca öğrenme uygulamalarından indirmelisiniz. Biraz internetteki diğer Japonca öğrenenler sayesinde biraz da kendi araştırmalarımla keşfettiğim şu uygulamaları önerebilirim:


  1. imiwa? 
    Oldukça güzel bir japonca sözlük kendisi. Aradığınız Japonca sözcüğü Latin harfleriyle yazarak bulabilirsiniz. Ayrıca çeşitli kanji öğrenme listeleri de sunuyor: 'JLPT' ve 'school grades' gibi. Ayrıca isterseniz 'my vocabulary' kısmında öğrendiğiniz kelimeleri kaydedebilirsiniz.


  2. Kanji Stories
    Sol tarafta bulunan kanji listesinde bir kanjinin üzerine tıkladığınızda size o karakteri aklınızda tutmak için kolaylaştırıcı bir hikaye sunuyor, ki bu kanji öğreniminde oldukça popüler bir yöntem.
  3. Fluentu
    Kısa kısa Japonca videolar bulabilirsiniz. Çeşitli sözcük kalıplarını öğrenmenize ve eğlenmenize fayda sağlayabiliyor :) Örneğin 'ja nai' kalıbını öğreten şu reklamı orada izlemiştim. Bir göz atın derim :)


  4. Kanji Draw
    Bu uygulamayı kesinlikle tavsiye etmiyorum! Deneme sürümünde sağ tarafta bulunan o kanjinin hafızada kalmasını kolaylaştıran mnemonic'ler tarafından kandırıldım! Dağ anlamına gelen yama kelimesinin kanjisi 

    (山 )

    deneme sürümünde yanında bir dağ manzarası resmiyle birlikte öğretiliyordu örneğin. Ama para ödeyip tüm sürüme geçtiğimde tüm o güzelim resimler kayboldu! Ben o görseller için satın almıştım uygulamayı oysa ki! İndirip deneme sürümündeki kanjileri öğrenin. Ama asla tam sürüme geçip paranızı kaptırmayın.
  5. Lang8
    Öğrenmek istediğiniz dili anadili olarak konuşan insanları bulmanızı ve konuşmanızı sağlayan bir uygulamaymış. Japoncamı ilerlettikten sonra girişmeyi düşünüyorum. Sizin de aklınızda bulunsun :)
  6. Anki ve KanjiFlashCards
    Bu ikisi de kanjiyi bol bol tekrar etmek için flash card imkanı sunuyor. Kanji ise koca bir okyanus olduğu için bol bol tekrar etmek gerek haliyle. Kanji dağarcığınızı biraz genişlettikten sonra girişin derim. Ben henüz 29 kanji bildiğim için hiç el atmadım bunlara.

Japoncaya başlarken

Japonca öğrenmeye başlayanlar için liste:


  1.  Anime izlemeye başlayın.
  2.  Genki kitabını edinin (İnternette satışı yapılıyor. pdf'sini indirip çıktısını da alabilirsiniz.)
  3. Hiragana ve Katakana öğrenmeye başlayın. Ardından Genki'ye girişin.
  4. Kültürü öğrenmeden dil de öğrenilmez. Öğrenirsin de iletişim kuramazsın. O yüzden http://www.tofugu.com/ linkine buyrun bakalım :)
  5. Kültürlenme için bir de şunlar mevcut: https://www.youtube.com/user/MyHusbandisJapanese ve https://www.youtube.com/user/TexaninTokyo
Şimdilik bu kadar. Japonca'da ilerledikçe kaynaklar da çoğalacak tabii. Bunlar zaten internette mevcut binlerce kaynaktan elediklerim. Binlerce kaynak taramadım elbette :) Ama onlarcasına baktım. Bir kısmını eleyip bir kaç tanesine odaklanmadıkça ilerleme kaydetmek imkansız. Bu kaynakları kesinlikle tavsiye ediyorum. 



  1. Neden Anime izlemelisiniz?
    Japonca hevesim ta liseden geliyor; anime izlediğim, manga okuduğum, hatta bir dönem Bleach ve Deadman Wonderland mangalarını İngilizceden çevirdiğim zamanlardan. O yüzden baya bir kulak dolgunluğum var diyebilirim. Bu da Japonca öğrenirken işimi baya kolaylaştırdı. Örneğin い ve る fiillerini oturup ezberlemek yerine kulak dolgunluğuyla rahatça yapabiliyorum. O yüzden henüz anime izlemeye başlamamışsanız hemen bugün başlayın! Japonca öğrenme sürecinizi çok daha kolaylaştıracak. Ayrıca şimdiye kadar neden izlemedim diye pişman bile olacaksınız :)
  2. Genki - げんき
    Kendi kendinize öğrenecekseniz bir kitaba ihtiyacınız var o kesin. İnternet sitelerinden öğrenmeye çalışmak pek işe yaramıyor. En azından bende pek bir iş görmedi. Japonca öğreten sitelerde çoğunlukla sadece gramer anlatımı var. Yeterli diyalog ve örnek yok. Belli bir düzen ve sırayla ilerlemek çok zor. Kaybolmuş hissediyorsunuz. Ancak Genki'de her şey belirli bir düzen içinde ilerliyor. Üstelik 3. üniteden itibaren Kanji de öğretmeye başlıyor. Bu çok güzel bence. İnsan ömrünün tüm kanjileri öğrenmek için çok kısa olduğunu hesaba katarsak erkenden başlayın derim :) Hangi kitaptan Japonca öğrenebilirim diye biraz araştırmışsanız Minna no Nihongo'ya (みんあのにほんご) denk gelmişsinizdir eminim. O kitaptan öğretmensiz öğrenebileniniz olursa buyursun :) Yalnız çalışacaklar için Genki ideal derim. Workbook'u da edinmeyi unutmayın :)
  3. Hiragana ve Katakana şart! Ardından da Kanji'ye girişmeli.
    Latin harfleriyle Japonca öğrenmenin pek bir anlamı yok. Konuşursunuz ama okuma yazmanız olmaz. Bir dili o dilde metinler okumadan öğrenmek de pek mümkün değil. O dili öğreten sitelerin ve kitapların sunduğu diyaloglar asla o dili öğrenmek için yeterli değil. Okumanız gerek. İngilizce'yi de bu yüzden öğrenemiyoruz söylemiş olayım :) Fakat Japonca'da Hiragana ve Katakana öğrenir de Kanji öğrenmezsek yine okuma yazma bilmiyor sayılıyoruz maalesef :( Çünkü Kanji çok yoğun kullanılıyor. Hiragana kelimenin köküne gelen eklerde kullanılırmış çoğunlukla. Katakana yansıma isimlerde, yabancı dillerden alınan sözcüklerde vs. (Katakana'yı öğrenmek baya gerekli yani :) Japoncanın bu konuda ünü kötü. Örneğin arabanın ön camı için İngilizcede kullanılan sözcük: front glass. Tahmin edin Japoncası ne? Fronto Grasu.) Ben Kantankana'yı (hiragana+katakana'ya verilen isim) http://www.japanesepod101.com/ sitesinden 1 haftalık ücretsiz hesap oluşturarak öğrenmiştim. Ama bunun dışında pek çok kaynak da mevcut.
  4. ve 5. Tofugu'yla ilgili söyleyecek pek bir şeyim yok. Girin ve görün :) Yukarıda paylaştığım youtube hesaplarını ise kesinlikle tavsiye ediyorum. Şirinlik abidesi bu hesaplar sizi motive edecek. Paylaştığım ilk hesapta Japon üniversite öğrencileriyle oldukça popüler konularda röportajlar da var. Bir göz atın derim. Şimdilik bu kadar. Ja mata ne~

Japoncayla baş başa!


Gardınızı alın, dünyanın en klasik giriş cümlesi geliyor: Merhaba! :)

Neredeyse "Sevgili günlük, bugün nasılsın?" diye yazacağım. Blog yazmayalı o kadar zaman olmuş ki... Ben de yıllanmışım bu sırada. Aslında sadece 23 yaşındayım. Ama herkesin o övmelere doyamadığı, dillere destan şehir İstanbul'un yollarında gençliği aşınan milyonlarca sıradan faniden yalnızca biriyim ben. 


Yıllaar yıllar sonra Blogger ile yolumu kesiştiren şey ise Japonca! Lise hayalimi gerçekleştiriyor ve bir Japonca macerasına atılmış gidiyorum bakalım. Gambatte ne, watashi! 

Kendimi bildim bilelim yabancı dil öğrenimi içinde olduğum için Japonca öğrenme görevinin de altından kalkacağım! Hem de tek başıma!

Evet evet, ben kursa gitmeden evde tek başına Japonca öğrenmeye çalışan yüzlerce kişiden biriyim. Burası beni motive edecek bir günlük efenim. İngilizce öğretmenliği eğitimi alırken bize şöyle öğrettiler: Öğrenenler kendi gelişimini görmek için günlük tutmalı! Burası da benim günlüğüm. Olur da Japoncayla cebelleşen başka maceraperestlerin yolu bu blogla kesişirse onlar için ne güzel :) Yardımım dokunacağına eminim. Özellikle de Japonca öğrenmek isteyen ama nereden başlayacağını bilmeyenlere.

Üzülerek söylüyorum ki İngilizce bilmeyen ama Japonca öğrenmek isteyenler için kaynak bilmiyorum. Ama Türkiyede pek çok Japonca delisi olduğu için sürüsüne bereket kaynak vardır eminim. Sadece kolları sıvayıp araştırmak gerek. Ben ilk başta öyle yaptım ve çırpına çırpına yolumu buldum. İngilizce bilenler ise böyle buyursun!